CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Monday 2 July 2012

KEHEBATAN SURAH AL IKHLAS

KEHEBATAN SURAH AL IKHLAS

1. "Qulhuwallahu ahad. Allahhussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan ahad."
Aku berlindung berlindung dengan ALLAH dari syaitan yang direjam. Allah lagi Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Bacalah ayat inisebelum anda memulakan apa-apa sahaja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada dalam tubuh badan kita dan juga di keliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan. Sebelum anda masuk ke rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah al-Ikhlas sebanyak 3 kali.

2. Masuklah ke rumah dengan kaki kanan dimulakan dengan bismillah. BErilah salam pada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkan solat kerana salam pertama ( ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam  seseorang yang jarang bersolat akan sukar untuk menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucapkan di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.

3. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari sabda Rasulullah saw :
"Barang siapa yang membaca surah al-Ikhlas 100,000 kali maka sesungguhnya dia telah menebuskan dirinya daripada ALLAH swt, maka menyeru yang menyeru bagi pihak ALLAH di langit dan di bumi. 
Kusaksikan bahawa si fulan itu telah menjadi pemerdekaan ALLAH sesungguhnya ia adlaah pemerdekaan di sisi ALLAH, ia adalah pemerdekaan dari api neraka,"
Inilah yang dinamakan membaca surah al-Ikhlas satu khatam iaitu 100,00 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.

4.Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Barangsiapa membaca surah al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga diaa meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya. akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan pada malaikat akan membawa mereka dengan sayapnya mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. ( Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby). Rasulullah saw pernah bertanya sebuah teka teki kepada umatnya:
"Siapakah antara kamu yang dapat Qatam Quran hanya dalam jangka masa 2-3 minit. tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah menjawab,
" Adalah mustahil untuk mengqatam Quran dengan begitu cepat.
Kemudian Saidina Ali megangkat tangannya. Saidina Ummar bersuara kepada Saidina Ali bahawa ketika itu Saidina Ali masih kecil dan tidak tahu pada waktu itu. Lantas Saidina Ali membacakan Surah al-Ikhlas sebanya 3 kali.
Rasulullah saw menjawab dengan mengatakan Saidina Ali adalah betul. Membaca surah al-Ikhlas sekali ganjarannya adalah sama dengan membaca 10 jus kitab al-Quran. Lalu dengan membaca surah al-Ikhlas sebanyak 3 kali, Qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juz al-Quran.

5. Berkata Ibnu Abbas ra bahawa Rasulullah saw telah bersabda:
"Ketika saya (Rasulullah saw) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,00 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanya 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang maka kesmeuanya membaca surah al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka mereka merkata:
"Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membacakan surah al-Ikhlas baik lelaki".

6. Demi ALLAH yang jiwaku di tanganNYA, Sesungguhnya Qulhuallahhu Ahad itu tertulis di sayap Malaikat Jibrail as, Allahhus Somad tetulis di sayap malaikat Mikail as , Lamyalid Walam yu-lad tertulis pada sayap malaikat Izrail as, walam yakullahu kufuwan ahad tertulis pada sayap malaikat israfil as.
Sesiapa membaca surah al-Fatihah, al ikhlas, al-falaqdan an-nas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan bala sehingga ke jumaat yang berikutnya.

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq dan an-nas pagi dan petang nascaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.

Nota:
Sabda Rasulullah saw:
"Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. Sesungguhnya apabila matinya seseoranga nak Adam itu, hanya 3 perkara sahaja yang dibawanya bersama:

1. sedekah / amal jariah
2. doa anak-anak yang soleh
3. ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.



No comments:

Post a Comment