CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday 1 July 2012

DOA SEWKTU BERSUJUD DAN KEISTIMEWAANNYA

DOA SEWAKTU BERSUJUD DAN KEISTIMEWAANNYA

Sewaktu bersujud kita berada sangat hampir dengan ALLAH. Katakanlah apa sahaja di dalam hati hajat kita sebagaimana yang biasa dilakukan oleh Rasulullah SAW memenjangkan sujudnya memperbanyakkan zikir dan doa dengan didalamnya.

Rasulullah saw :
"Suasana yang paling hampir dengan hamba dan TuhanNYA ialah dikala ia sujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa didalamnya".

Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah saw untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.

"Ya ALLAH, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar".

Semoga dengan mengamalkan doa ini, kita mendapat manfaat atau sekurang-kurangnya menjadi cita-cita kita dalam mencari keredhaan ALLAH dunia dan akhirat. Banyak kelebihan memanjangkan sujud dan memperbanyakkan doa didalamnya. Rasulullah saw biasa berbuat begitu sehingga penah para sahabat hairan kerana amanya baginda bersujud.

Keistimewaan umatnya yang bersujud telah disebut oleh banginda dalam sabdanya yang bermaksud,
"Tiadalah ada seorang umatku melainkan aku yang akan mengenalinya di hari kiamat".
Mendengar itu para sahabat bertanya,
"Bagaimana engkau dapat mengenali mereka wahai ya Rasulullah saw?"
Jawab baginda,
"Tidakkah engkau melihat seandainya sekumpulan unta dimasuki oleh seekor kuda yang amat hitam, sedangkan didalamnya pula terdapat seekor kuda yang putih bersih, maka adakah engkau tidak akan mengenalinya?"
Sahabat menjawab,
"Bahkan!"
Rasulullah saw menyambung,
"Kerana sesungguhnya pada ketika itu (Hari Kiamat) muka umatku akan putih (berseri-seri) disebutkan mereka (terutama anggota berwuduk) putih berseri-seri oleh cahaya wuuduk. 
KEISTIMEWAANNYA ahli neraka juga akan mendapat keselamatan kerana bekas sujudnya.

Rasulullah saw bersabda dan bermaksud,
"Apabila ALLAH hwendak melimpahkan rahmat (kebaikan) kepada ahli-ahli Neraka yang Dia kehendaki, Dia pun memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan orang-orang yang menyembah ALLAH swt lalu mereka dikeluarkan dan mereka dikenali dengan kesan-kesan sujud (di dahi mereka) di mana ALLAH menegah NERAKA memakan (menghapuskan) bekas-bekas sujud itu, lalu mereka pun keluar dari neraka, maka setiap tubuh anak Adam akan dimakan api neraka selain bekas sujud"

Begitulah ALLAH memuliakan hambaNya yang bersujud. Orang yang bersujud mendapat keistimewaannyaapatah lagi dalam sujud yang kita berdoa. Sudah tentu mendapat perhatian yang sewajarnya. Semoga kita akan menjadi hamba yang benar-benar mendapat rahmat.  





No comments:

Post a Comment