KISAH
GOLONGAN MASUK SYURGA TANPA DIHISAB
Diriwayatkan bahawa Rasulullah
S.A.W. telah bersabda:
“Apabila telah datang hari kiamat, maka
didatangkan 4 golongan
manusia di sisi pintu syurga tanpa dihisab dan disiksa, mereka
ialah ;
manusia di sisi pintu syurga tanpa dihisab dan disiksa, mereka
ialah ;
1. Orang alim yang mengamalkan ilmunya.
2. Seorang haji yang sewaktu menunaikan haji tidak melakukan
sebarang perkara yang membatalkan hajinya.
3. Orang yang mati syahid di dalam peperangan.
4. Dermawan yang mengusahakan harta yang halal dan membelanjakannya
di jalan Allah tanpa riya.
Keempat-empat golongan ini berebut-rebut untuk mendahului memasuki
syurga, kemudian Allah memerintahkan kepada Jibrail A.S. menghakimi
mereka.
2. Seorang haji yang sewaktu menunaikan haji tidak melakukan
sebarang perkara yang membatalkan hajinya.
3. Orang yang mati syahid di dalam peperangan.
4. Dermawan yang mengusahakan harta yang halal dan membelanjakannya
di jalan Allah tanpa riya.
Keempat-empat golongan ini berebut-rebut untuk mendahului memasuki
syurga, kemudian Allah memerintahkan kepada Jibrail A.S. menghakimi
mereka.
Berkata Jibrail A.S. kepada orang mati
syahid,
“Apakah yang telah
kamu lakukan sewaktu di dunia sehingga kamu hendak masuk ke
syurga?”
kamu lakukan sewaktu di dunia sehingga kamu hendak masuk ke
syurga?”
Berkata orang yang mati syahid,
“Aku telah
terbunuh dalam peperangan
kerana mencari keredhaan Allah.”
kerana mencari keredhaan Allah.”
Berkata Jibrail A.S.,
“Dari siapa kamu
mendapat tahu tentang pahala
orang yang mati syahid?”
orang yang mati syahid?”
Orang yang mati syahid menjawab
,”Aku
mendengar daripada alim ulama.”
Berkata Jibrail A.S. lagi, “Jagalah
kesopanan, jangan kamu
mendahului guru yang mengajar kamu.”
mendahului guru yang mengajar kamu.”
Kemudian Jibrail A.S. bertanya kepada yang
mengerjakan haji,
“Apakah
yang kamu telah lakukan di dunia dahulu sehingga kamu hendak masuk
ke syurga?”
yang kamu telah lakukan di dunia dahulu sehingga kamu hendak masuk
ke syurga?”
Berkata yang berhaji,”
Aku telah menunaikan
haji semata-mata kerana
Allah.”
Allah.”
Berkata Jibrail A.S.,
“Siapakah yang
memberitahu kamu tentang pahala
haji?”
haji?”
Berkata yang berhaji,
“Aku mendengar dari
alim ulama.”
Berkata Jibrail A.S. lagi,
“Jagalah
kesopananmu, jangan kamu
mendahului guru yang mengajar kamu.”
mendahului guru yang mengajar kamu.”
Berkata Jibrail A.S. kepada penderma pula,
“Apakah yang kamu lakukan
sewaktu kamu di dunia dulu?”
sewaktu kamu di dunia dulu?”
Menjawab si penderma,
“Aku telah banyak
menderma semata-mata untuk
mendapatkan keredhaan Allah S.W.T.”
mendapatkan keredhaan Allah S.W.T.”
Jibrail A.S. berkata lagi,
“Siapakah yang
memberitahumu tentang
pahala orang yang menderma kerana Allah?”
pahala orang yang menderma kerana Allah?”
Berkata si perderma,
“Aku mendengarnya dari
para alim ulama.”
Maka Jibrail A.S. pun berkata,
“Jagalah
kesopananmu, jangan kamu
mendahului guru yang mengajar kamu.”
mendahului guru yang mengajar kamu.”
Kemudian orang alim berkata,
“Ya Tuhanku,
tidaklah boleh aku
menghasilkan ilmu kecuali dengan sebab sifat kasih dermawan dan
kebaikan orang yang dermawan itu.”
menghasilkan ilmu kecuali dengan sebab sifat kasih dermawan dan
kebaikan orang yang dermawan itu.”
Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud
,
“Telah benar kata si
alim itu, bukakanlah pintu syurga supaya si dermawan masuk dahulu.
Kemudian barulah orang-orang lain masuk.”
alim itu, bukakanlah pintu syurga supaya si dermawan masuk dahulu.
Kemudian barulah orang-orang lain masuk.”
Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda,
“Keutamaan orang alim di atas
ahli ibadah itu seperti keutamaan saya di atas orang yang paling
rendah di antara kamu.”
ahli ibadah itu seperti keutamaan saya di atas orang yang paling
rendah di antara kamu.”
Allah S.W.T. berfirman, maksudnya,
“Aku
Maha Berilmu dan Aku suka
kepada orang yang berilmu.”
kepada orang yang berilmu.”
Al Hassan r.a. berkata,
“Tinta para ulama
itu ditimbang pada hari
kiamat dengan darah orang-orang mati syahid, dan tinta para ulama
akan menjadi lebih berat daripada darah para syuhada.”
kiamat dengan darah orang-orang mati syahid, dan tinta para ulama
akan menjadi lebih berat daripada darah para syuhada.”
Rasulullah S.A.W. bersabda,
“Jadilah engkau
orang alim (yang
mengajar) atau orang yang belajar atau orang yang mendengar
(pelajaran). Janganlah engkau menjadi orang yang keempat, akan
rosaklah engkau.”
mengajar) atau orang yang belajar atau orang yang mendengar
(pelajaran). Janganlah engkau menjadi orang yang keempat, akan
rosaklah engkau.”
Orang bertanya kepada Rasulullah S.A.W.,
“Amal apakah yang paling
utama?”
utama?”
Rasulullah S.A.W. menjawab,
“Berilmu
tentang Allah.”
Sabda Rasulullah S.A.W. lagi,
“Sesungguhnya
Allah S.W.T telah
menciptakan kepada keturunan anak-anak Adam lapan perkara, dan dari
lapan itu empat perkara bagi penghuni syurga, iaitu:
menciptakan kepada keturunan anak-anak Adam lapan perkara, dan dari
lapan itu empat perkara bagi penghuni syurga, iaitu:
1. Wajah yang manis dan berseri-seri.
2. Tutur kata yang bersopan.
3. Hati yang bertaqwa kepada Allah.
4. Tangan yang dermawan.
Empat perkara bagi penghuni neraka:
2. Tutur kata yang bersopan.
3. Hati yang bertaqwa kepada Allah.
4. Tangan yang dermawan.
Empat perkara bagi penghuni neraka:
1. Muka yang muram.
2. Tutur kata yang keji.
3. Hati keras yang engkar.
4. Tangan yang kedekut (bakhil).
2. Tutur kata yang keji.
3. Hati keras yang engkar.
4. Tangan yang kedekut (bakhil).
Sabda Rasulullah S.A.W., “Sendi tegaknya dunia adalah disebabkan
empat perkara:
1. Dengan berilmunya para ulama.
2. Dengan keadilan orang yang menjadi pemerintah.
3. Dengan orang kaya yang dermawan.
4. Dengan doanya orang yang fakir.”
2. Dengan keadilan orang yang menjadi pemerintah.
3. Dengan orang kaya yang dermawan.
4. Dengan doanya orang yang fakir.”
No comments:
Post a Comment