CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Monday 6 February 2012

HARI-HARI DALAM ISLAM

HARI-HARI DALAM ISLAM

Sahabat-sahabat Nabi saw telah bertanya akan hari-hari yang tujuh, sabda Nabi saw,:

JUMAAT
Hari jumaat adalah hari yang baik untuk mengadakan perhubungan dan peernikahan

SABTU
Hari sabtu adalah dinamakan sebagai hari tipu daya, kerana pada hari itu, orang-orang kafir telah meadakan tipu daya pada Perjanjian Darrun Nadwah

AHAD
Hari ahad adalah hari yang baik untu membuat binaan dan tanaman, kerana pada hari ahad Allah memulakan menciptakan dunia dan membangunkannya

ISNIN
Hari isnin adalah hari baik untuk musafir dan untuk meniaga, kerana bahawasanya pada hari isnin Nabi Syith teah musafir dalam urusan perniagaan dan beliau banyak mendapat keuntungan dari perniagaannya.

SELASA
Hari Selasa adalah hari berdarah, kerana pada hari itu, bermulanya Siti Hawa berhaid, dan pada hari itu pula mual-mula terjadinya permbunuhan anak Nabi Adam iaitu Qabil membunuh Habil.

RABU
Hari Rabu adalah hari kebinasaan yang kekal, kerana pada hari itu ALLAH  swt telah meneggelamkan Firaun bersama kaumnya. Kaum Samud dan Kaum 'Ad yang mereka itu adalah kaum Nabi Salh , juga dibinasakan oleh ALLAH swt pada hari Rabu.

KHAMIS
Hari Khamis adalah hari yang baik untuk menuntut segala hajat, kerana bahawasanya Nabi Ibrahim telah pergi ke istana Raja Mesir, maka Raja Mesir menunaikan hajatnya dan mengembalikan isteri dan anaknya.

Wassallam

No comments:

Post a Comment