CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Wednesday 1 February 2012

10 PERKARA YANG DICARI OLEH AHLI HIKMAH

10 PERKARA YANG DICARI OLEH AHLI HIKMAH

Sebahagian ahli hikmah berkata:
"Aku telah mencari 10 macam dalam 10 perkara , lalu aku mendapati dia dalam 10 perkara yang lain. Iaitu:

1. Aku telah mencari kemuliaan dalam sifat takkabur, lalu aku dapati dia dalam sifat tawadduk

2. aku telah mencari ibadah daam solat, lalu aku dapati dia dalam sifat warak

3. Aku telah cari ketenangan dalam sifat tamak, lalu aku dapati dia dalam sifat zuhud

4. Aku telah mencarisinar hati dalam solat di siang hari secara terang-terangan di hadapan orang-orang lain, lalu aku dapati dia dalam solat di waktu malam secara sembunyi2.

5. Aku telah mncari sinar untuk hari kiiamat dalam sifat pemurah dan dermawan, lalu aku dapati ianya dalam puasa

6. Aku telah mencari penyebab dalam penghasilan melintas Siratull Mustaqim dalam pelaksanaan kurban, aku menemuinya dalam amal sedekah

7. Aku telah mencari jalan selamat dari api neraka dalam perkara2 yang mubah, aku menemui dia dalam meninggalkan keinginan kepada nafsu

8. Aku telah mencari bukti cinta kepada ALLAH dalam peerkara-perkara yang mudah, aku menemuinya dengan berzikir kepadaNYA

9. Aku telah mencari keselamatan di tempat perkumpulan manusia, maka aku temui dia di saat bersunyi-sunyi dari keramaian.

10. Aku telah mencari cahaya untuk hati dalam naasihat-nasihat dan dalam pembacaan al-Quran, aku mnemui dia dalam tafakkur dan menangis."

No comments:

Post a Comment