CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Wednesday 1 February 2012

10 PENGAJARAN DARI 5 ORANG ULAMAK DAN AHLI HIKMAH

10 PENGAJARAN DARI 5 ORANG ULAMAK DAN AHLI HIKMAH

Telah diriwayatkan bahawa sebahagian raja pernah menghimpunkan 5 ulamak dan ahli hikmah. Lalu raja menyuruh setiap ahli dari mereka menyampaikan satu hikmah. Kemudia setiap hari mereka menyampaikan 2 hikmah sehingga menjadi 10.

Berkata orang pertama:
"Takut kepada ALLAH adalah keselamatan dan tidak takut kepadaNYA adalah kekufuran. Tidak takut kepada makhluk adalah satu kebebasan, sedangkan takut kepadaNYA adalah penghambaan diri".

Berkata orang kedua:
"Harapan kepada ALLAH adalah kekayaan yang tidak dapat dirosakkan oleh kefakiran, dan putus harapan kepada ALLAH adalah kefakiran yang menyebabkan tidak bermanfaat kekayaannya bersamanya."

Berkata orang ke-tiga:
"Tidak mengganggu kantung yang fakir bila dia bersama hati yang kaya. Dan tidak ada manfaatnya kantung kaya, bila diaa bersama hati yang fakir".

Berkata orang yang ke-empat:
"Tidak bertambah kekayaan hati bersama sifat dermawan melainkan kekayaan juga. Dan tidka bertambah kefakiran hati bersama kantung yang kaya melainkan kefakiran juga".

Berkata orang yang ke-lima:
"Mengambil sedikit kebaikan adalah lebih baik dari meninggalkan banyak kejahatan. Dia meninggalkan semua kejahatan adalah lebih baik dari mengambil sedikit kebaikan". 

No comments:

Post a Comment