CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday 13 January 2012

PERKARA HARAM YANG TERDAPAT DALAM REZEKI

PERKARA HARAM YANG TERDAPAT DALAM REZEKI

Apabila kita memberli makanan dan minuman dari rezeki yang haram, kemudian sari pati daripada makanan yang haram ituakan menjadi darah pula. Dalam masa 40 hari, baru akan berganti darah yang bersih. Apabla darah yang haram , terdapat sebesar zarah bercampur dengan darah yang murni, kemudia jantung akan membahagi darah ke sekujur tubuh.
Apabila darah sebesar debu masuk ke jantung, orang tersebut akan mendapat penyakit was-was atau syak wasangka. Dan bila sampai ke mulut, orang itu akan mendapat penyakit suka mencaci dan memaki hamun, mengumpat dan berkata-kata perkara maksiat. Apabila jatuh ke kaki, dia akan berjalan ke tempat maksiat.
Rezeki yang haram, apabila dibeli alat-alat rumahtangga, hidup dalam rumahtangga akan kacau bilau, berantakan dan tiada ketenteraman dalam rumahtangga. Dan kemudian, apabila seorang mukmin makan dan minum dari rezeki yang haram apa lagi orang yang memasak makanan itu tidak solat atau sembahyang, makanan itu haram hukumnya.
Berasaskan hadith Rasulullah saw , di zaman para sahabat, ada seorang hamba ALLAH yang soleh mempunyai seorang anak. Kemudian anaknya sakit dan sakitnya amat tenat. Setelah diubati oleh banyak tabib, namun penyakitnya tidak juga sembuh (sihat). 
Sehingga pada suatu malam, orang tua itu SOLAT ISTIQARAH. Setelah solat itu, dia berdoa pada ALLAH.
"YA ALLAH YA RABBI, seandainya anak aku ni baik baginya untuk mati, ambillah YA ALAH. aku redha dan ikhlas. Namun kalau baik baginya untuk hidup, sihat dan sembuhkan lah YA ALLAH. Bila anakku sihat dan sembuh, aku bernazar akan minum darah anjing hitam dan akan mandi dengan air kencing anjing hitam. 
Alhamdulillah, berkat doanya itu, anaknya sihat dari penyakit, Namun, dia tidak sanggup untuk membayar nazarnya.
Kemudian dia datang pada RASULULLAH SAW  dan bertanya kepada baginda. Baginda memerintahkan agar dia mencari rumah orang yang mengaku beragama ISLAM, namum orang itu tidak pernah solat di rumahnya. Apabila hari hujan, tampunglah air cucuran atapnya. Kemudian minum dan mandilah dengan air itu, akan melebihi darah dan air kencing anjing hitam.
Sahabat nabi dan menantu nabi iaitu Saidina Ali bin Abi Talib pernah berkata,
"Apabila setitis arak jatuh, tumpah ke dalam perigi, kemudia kering perigi itu, lalu tumbuh rumput di sumur itu (perigi). Aku tidak akan mengembala ternakanku di situ".
Oleh itu, marilah kita jaadikan iktibar peristiwa tersebut. Supaya kita orang mukmin berjaga-jaga dari hal makanan dan minuman yang diharamkan bagi kita umat ISLAM.





No comments:

Post a Comment