CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday 29 January 2012

FADHILAT DAN KHASIAT AYATUL KURSI

FADHILAT DAN KHASIAT AYATUL KURSI
PADA PENGAMALNYA

1. Sabda Rasulullag saw, yang bermaksud:
"Barang siapa yang membaca Ayatul Kursi ketika hendak tidur , maka Tuhan mewakilkan kepada 2 orang malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi".

2. Abdulrahman bin Auf menerangkan, yang bermaksud:
"Bahawa ia apabila masuk ke rumahnya, dibacanya ayat kursi pada 4 penjuru rumahnya dan diharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pendinding syaitan."
(Demikian keterangan yang terdapat dalam tafsir Al-Qudsi)

3. Barang siapa yang mengamalkan membaca ayatul kursi setiap kali membaca sebanyak 18 kali, insyaallah dia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dadanya dengan pebagai hikmat, dimudahkan, rezekinya, dinaikkan martabatnya, dibeerikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin ALLAH
(Kitab Asrarul Mufidah)

4. Sesiapa yang membaca ayatul kursi sesudah selesai solat fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Dan sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, teerpelihara dia dari gangguan syaitan dan sesiapa yang membaca ketika dia marah, maka akan hilang rasa marahnya.

5. Syeikh Al-Buni menerangkan: 
"Sesiapa yang membaca ayatul kursi sebanyak hitungan hurufnya iaitu 170 huruf, maka Insyaallah Tuhan akan memberikan pertolongan pada segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dan dilapangkan fikirannya, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.


No comments:

Post a Comment