CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday 30 December 2011

Tips bagaimana untuk mengurangkan pendedahan kepada radiasi telefon bimbit


Tips Bagaimana Untuk Mengurangkan Pendedahan Kepada Radiasi Telefon Bimbit

Bagaimana anda berdepan dengan hakikat bahawa telefon bimbit boleh menyebabkan kanser otak?

Berita memberitahu bahawa pendedahan kepada frekuensi radio telefon dan medan elektromagnet boleh menyebabkan pengguna berisiko tinggi untuk mengalami Glioma, sejenis kanser otak.

Walaupun tiada bukti langsung bahawa telefon bimbit akan menyebabkan anda kanser, terdapat cara yang terbukti untuk membantu anda mengurangkan risiko anda:

Jika anda hendak bercakap menggunakan telefon bimbit, gunakan hands free(ears phone). Ini kerana alat ini mengeluarkan radiasi jauh lebih rendah daripada telefon bimbit sebenar, kata Kumpulan Kerja Alam Sekitar. Sekiranya anda bersendirian, lebih baik anda menggunakan mod pembesar suara(loud-speaker) pada telefon bimbit anda.

Apabila isyarat(signal) lemah? Pada isyarat lemah inilah tahap radiasi paling kuat. Lebih baik anda menggunakan headset.

Seperti anda bercakap menggunakan telefon bimbit semasa anda memandu? Sedar bahawa telefon bimbit anda boleh menjadi lebih berbahaya semasa anda di dalam kereta. Ini kerana telefon bimbit anda akan sukar mencari isyarat dalam kereta dan daripada itu ia akan memancarkan radiasi yang lebih tinggi lagi.

Kanak-kanak tidak sepatutnya bercakap menggunakan telefon bimbit dengan lama kerana otak mereka boleh menyerap radiasi yang tinggi. Kalau boleh guna telefon talian sahaja dari rumah ataupun pondok telefon.


No comments:

Post a Comment